Toate tranzacțiile imobiliare trebuie legalizate de un notar și executate printr-un act autentic. În caz contrar, sunt invalide. Atunci când faci o tranzacție imobiliară de vânzare trebuie știi ce taxe se plătesc și cine plătește aceste taxele notariale.

Ghidul specialiștilor site-ului Compariimobiliare.ro, unul dintre cele mai apreciate portaluri de imobiliare din România, îți oferă toate detaliile pentru această etapă.

Ai nevoie de următoarele acte

  • actul de proprietate asupra imobilului
  • certificat fiscal eliberat de Administrația Financiară. Cererea poate fi înregistrată prin intermediul serviciului online “Spațiul privat virtual”. Documentul este eliberat într-o perioadă de 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii, dar este valabil doar până la sfârșitul lunii în care este emis.
  • Documentație cadastrală.Aceasta poate fi întocmită doar de către un expert cadastral autorizat. Lista experților autorizați poate fi consultată pesite-ulAgenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară. Taxele încep de la 400 de lei, sumă la care se adaugă o taxă în valoare de 120 de lei care se plătește către Oficiul Cadastral și de Publicitate Imobiliară (OCPI) de la nivel local. Termenul de eliberare este de 18 zile lucrătoare.
  • Extras de carte funciară.Acest act poate fi obținut prin intermediul biroului notarial. Pentru a-l obține ai nevoie de actul de identitate, de o cerere de eliberare a extrasului de autentificare și de o copie de pe încheierea de intabulare.Este valabil pe o perioadă de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării și taxa este de 40 de lei.
  • Certificat de performanță energetică. Acest certificat este eliberat doar de către un auditor energetic atestat. Lista auditorilor energetici autorizați poate fi consultată pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene. Prețul pentru eliberarea certificatului de performanță energetică este, în medie, de 130. Certificatul se eliberează, în general, în 24-48 de ore și are o valabilitate de 10 ani.
  • Schița releveu a apartamentului.
  • Ultima factură și chitanța aferentă la ultilități (gaz, curent, etc) acestea atestă plata la zi a utilităților.
  • Adeverință eliberată de asociația de proprietari/locatari, ce atestă că proprietarul nu are datorii față de asociația de proprietari/locatari.

 

Cât privește onorariul notarial, acesta diferă de la un birou la altul. În principiu el cuprinde o parte fixă și una procentuală, în funcție de prețul vânzării. În calitate de cumpărător, ai dreptul de a alege biroul notarial, având în vedere că tu vei achita onorariul. În situația în care Biroul Notarial ales este plătitor de TVA, atunci la onorariul notarial se va aplica TVA în cota legală.

În ceea ce privește modalitatea de plată pentru vânzarea imobilului, cei mai mulți proprietari preferă EURO, moneda fiind mai puternică decât LEUL românesc. Din păcate, la sume peste 50.000 de lei, plata se poate face doar prin virament bancar, ceea ce ar putea implica unele comisionane de conversie sau transfer.

 

Vezi și Ghidul Complet al Proprietarului de Locuințe - Vânzarea Imobilului.