Se tot vorbeşte despre declinul pieţei imobiliare din România, de o nouă criză ce pândeşte după colt. Se vehiculează că preţurile apartamentelor ar urma să scadă cu până la 30% în următorii 2 ani. Toate aceste previziuni sumbre nu se aplică însă şi oraşului Cluj-Napoca.
Conform experţilor liderului în imobiliare online din Cluj, portalul Compariimobiliare.ro, marile proiecte de infrastructură anunţate de autorităţi recent (centura metropolitană, metrou, tren regional, etc.) vor pune umărul la prosperitatea economiei locale, context ce va atrage şi mai mulţi oameni în capitala Transilvaniei, situaţie ce va duce, inevitabil, nicidecum la scăderea preţurilor imobiliare, ci la dublarea acestora. Exemple grăitoare sunt marile oraşe europene – Londra, Paris, Copenhaga, Barcelona, etc., unde chiriile sunt exorbitante, iar cei ce doresc să achiziţioneze proprietăţi abia ce îşi permit să o facă la periferie. Aşadar, acum este momentul să investiţi în imobiliare la Cluj-Napoca (şi împrejurimi). Fie că vorbim despre locuinţe personale sau spaţii pentru investiţii – chirii, birouri, etc.
ESTE MOMENTUL OPORTUN SĂ INVESTEŞTI ACUM ÎN IMOBILIARE LA CLUJ? ÎNTREBAREA CORECTĂ AR TREBUI SĂ FIE: “UNDE VOR FI GURILE DE METROU?”
Clujul este cel mai vestic oraş al ţării. Are o economie înfloritoare şi este renumit pentru politicile de inovare urbană şi soluţii smart. Andrei Jurescu, fondator Compariimobiliare.ro, explică concret de ce acum este momentul oportun pentru a investi în proprietăţi imobiliare în Cluj-Napoca, plecând de la o comparaţie privind evoluţia pieţei locale în ultimii 10 ani.
“De câte ori ţi-ai zis "Ce bine era dacă cumpăram acum câţiva ani apartamentul sau terenul ăla ...?" Înainte de criză, apartamentele din Cluj se vindeau sub 1.200 euro / mp. În 2008, chiar înainte de criză, un apartament cu 2 camere, în suprafaţă de 55 mp, în zona Gheorgheni, costa undeva la 65.000 euro. Astăzi, în 2018, acelaşi apartament se vinde cu suma de 89.000 euro, adică cu 36 de procente mai scump. Altfel zis, dacă ţi-l cumpărai în 2008 şi l-ai fi vândut astăzi, făceai un profit de 24.000 euro, ceea ce nu e rău deloc, considerând investiţia iniţială! Plus că, în toţi aceşti ani, te mai şi foloseai de el, fie că locuiai în el sau scoteai bani din chirie. Eu nu zic că nu vine criza. Ea va veni. Când? Nu ştie nimeni. Unii zic că sunt semne clare că vine în urmatoarele 12 luni. Eu ştiu următorul lucru. În Cluj se construieşte în continuare foarte mult şi, în continuare, pare că nu destul pentru a satisface cererea. Ca să nu mai zic de noile investiţii de modernizare a oraşului recent anunţate: centura metropolitană, metroul şi multe altele. Cei care au locuit în Bucureşti sau în alte mari oraşe ale lumii, ştiu că cele mai căutate chirii sunt locuinţele care se află în imediata apropiere a unei guri de metrou. Da, am zis chirii, pentru că de achiziţie nici vorbă, sunt peste buzunarele multora dintre noi. Deci, pentru cei ce doresc şi au posibilitatea să achiziţioneze acum un imobil în Cluj-Napoca, întrebarea ar trebui să fie mai debrabă "Unde vor fi viitoarele guri de metrou?", punctează Andrei Jurescu, fondator Compariimobiliare.ro.
Valoarea medie a chiriei
Franţa: 598 euro/lună
Germania: 600 euro/lună
Belgia: 614 euro/lună
Spania: 622 euro/lună
Danemarca: 624 euro/lună
Marea Britanie: 902 euro/lună
* În marile orașe din ţările enumare mai sus, prețurile depășesc cu mult media națională, iar ritmul de creștere este foarte rapid. Spre exemplu, chiria lunară pentru un apartament de 1 cameră în Copenhaga costă între 900 şi 1.200 de euro, iar în Berlin între 450 şi 800 de euro).
MARILE PROIECTE ALE CLUJULUI
CENTURA METROPOLITANĂ
Primăria Cluj-Napoca a semnat contractul pentru realizarea Studiului de fezabilitate, a Planului Urbanistic Zonal și a Detaliilor tehnice de autorizare a construcției pentru Centura Metropolitană: 38 de km, în valoare de 150 mil euro.
Oferta declarată câștigătoare a contractului de achiziție publică este asocierea Transinvest Budapest Kft – Special Terv Epitomernoki Kft – SC Explan SRL – SC Cadsil SRL. Valoarea contractului este de 17.180.500 lei, fără TVA. Criteriul de atribuire a contractului a fost cel mai bun raport calitate-preț.
În Master Planul General de Transport al României, Centura Metropolitană (Etapa I) este prevăzută cu 4 benzi de circulație cu o lungime totală aproximativă de 38,8 km, din care aproximativ 31,3 km reprezintă drum nou, iar 7,5 km modernizare drum existent sau drum nou (se va decide la aprobarea variantei de traseu). Drumurile de legătură (Etapa II) propuse conform PUG sunt în lungime totală aproximativă de 33,6 km drumuri noi sau modernizare de drumuri existente.
Termenul de realizare a procedurii de întocmire a studiului de fezabilitate final Etapele I și II este de 12 luni de la data prevăzută în Ordinul de începere. Perioada de realizare a studiilor și documentațiilor pentru Etapa 1 respectiv Etapa 2 se va suprapune.
METROUL
Urmează primul pas concret pentru realizarea metroului în municipiul Cluj-Napoca. Licitaţia pentru studiu de prefezabilitate, care va stabili costurile investiţiei şi traseul, va fi lansată până în 10 noiembrie 2018. Edilul Emil Boc a punctat şi cu ce va fi diferit faţă de cel din Bucureşti: nu va avea captatoare de curent cum are azi, ci va avea baterii electrice. Pentru studiul de prefezabilitate au fost alocaţi, în bugetul pe 2018, 3,48 de milioane de lei. Metroul ar urma să circule pe ruta Floreşti – Aeroport.
TRENUL REGIONAL
Un alt proiect important privind infrastructura rutieră a Clujului este trenul metropolitan. În prima fază urmează să se semneze contractul cu CFR Călători, să se realizeze stațiile și să fie angajat un operator. Trenul va traversa municipiul și va opri în zonele importante, precum gară, aeroport, parcuri industriale, iar toate aceste puncte vor fi legate de restul orașului prin linii de transport rutier public.
11 stații au fost gândite, la o primă analiză a proiectului: Nădășelu - Suceag - Baciu - Tetarom I - Cluj gară - Cluj zona Clujana - Cluj pod IRA - Cluj Aeroport - Apahida - Jucu – Răscruci. Autorităţile au în gând însă să tragă linie ferată în Floreşti şi Gilău şi chiar să extindă, ulterior, traseul trenului între Huedin şi Gherla, lucru ce ar rezolva criza forţei de muncă, în special în ceea ce-i priveşte pe muncitori.
AUTOBUZE ŞI TRAMVAIE
Primăria Cluj-Napoca va cumpăra 25 de autobuze electrice cu încărcare din mers, investiţia depăşind 115 milioane de lei. De asemenea, va cumpăra 60 de autobuze Mercedes-Benz Conecto Euro 6 cu 63,3 milioane de lei. Nu în ultimul rând, la Cluj-Napoca vor ajunge şi 22 de tramvaie „Imperio“, produse la Arad, în valoare de 40 de milioane de euro.
CONCURSURI DE SOLUŢII
La toate aceste mari proiecte se adaugă şi altele menite să îmbunătăţească calitatea vieţii în Cluj-Napoca (în derulare sau ce urmează să fie demarate în viitorul apropiat). Vorbim despre concursuri de soluţii pentru Someş, Parcul Feroviarilor, Turnul Pompierilor, Piaţa Lucian Blaga, Bună Ziua, Observatorului, Regele Ferdinand sau Bulevardul 21 Decembrie ori regândirea circulaţiei în cartierul Gheorgheni, extinderea benzilor dedicate pentru transportul în comun şi a pistelor de biciclete din oraş, noi parkinguri şi zone pietonale, străzi smart, administraţie publică în era online, oportunităţi pentru carieră şi de studii, etc.
1 MILION DE CLUJENI
Vestea prosperităţii Clujului s-a răspândit în toată ţara şi chiar şi peste graniţe. Tinerii care au ajuns la Cluj-Napoca cu ocazia festivalurilor Untold, Electric Castle şi TIFF au putut experimenta pe pielea lor progresul vestic. Rezultatul se vede: în ultimii ani, la început de an universitar, oraşul se umple de maşini înmatriculate în alte judeţe, iar preţul chiriilor a explodat (o garsonieră: 200-250 euro, apartament 2 camere: 300-400 de euro, apartament 3 camere: 400-500 euro).
Relevant este şi studiul Băncii Mondiale, care arată că peste 15% dintre români s-ar muta la Cluj-Napoca, în următorii ani, datorită calităţii vieţii, serviciilor de sănătat, educaţiei universitare, locurilor de muncă, mediului cultural-artistic dinamic, mediului economic activ (IT, industria farmaceutică, consultant, ect,). Pe locul al doilea în top se clasează Bucureştiul, cu 14,46% şi Timişoara, cu 11,88%. La aceştia se adaugă numărul mare de străini care aleg să studieze la Cluj-Napoca şi chiar să se stabilească aici.
În aceste condiţii, Clujul ar urma să ajungă la 1 milion de locuitori în următorii 20-30 de ani, premisă de la care pleacă şi autorităţile locale când au începutul demersurile pentru marile proiecte de infrastructură.
PREŢURILE CLUJULUI IMOBILIAR ÎN TOAMNA LUI 2018
Preţul mediu pe metru pătrat util a ajuns la 1.520 de euro. Apartamentele de vânzare s-au scumpit cu 8,6% în ultimele 12 luni. Peste 4.400 de locuinţe urmează să fie finalizate până la sfârşitul lui 2018 în Cluj-Napoca şi împrejurimi şi alte zeci de ansambluri rezidenţiale, cu sute de apartamente, dar şi spaţii comerciale şi de birouri generoase, se află în plină dezvoltare, în zonele centrale şi în cartiere. VEZI cât costă să stai în noile ansambluri rezidenţiale.
Experţii Compariimobiliare.ro vă prezintă preţurile imobiliare din Cluj-Napoca şi împrejurimi, pe cartiere, dar şi zonele preferate pentru achiziţia de noi locuinţe, la început de noiembrie 2018.
Căutări după numărul de camere:
2 camere - 46%
3 camere - 33%
1 cameră - 12%
4 camere - 8%
Cele mai căutate zone:
Mănăştur - 16%
Gheorgheni - 14%
Mărăşti - 13%
Central - 8%
Zorilor - 7%
Bună Ziua - 5%
Grigorescu - 5%
Floreşti - 4%
Andrei Mureşanu - 2%
Iris - 2%
CINE CUMPĂRĂ PROPRIETĂŢI LA CLUJ. PESTE 30% DIN CLIENŢI PROVIN DIN ALTE JUDEŢE/ŢĂRI
Doar 69% dintre cumpărători de proprietăţi imobiliare provin din judeţul Cluj, pe când aproape 29% vin din alte judeţe ale ţării, iar puţin peste 2% provin de peste granite, arată „Ghidului tranzacțiilor imobiliare din Cluj-Napoca”, care conține cifrele aferente anului 2017. În topul cumpărătorilor din alte judeţe sunt fruntaşi cei din judete apropiate, precum Bistriţa- Năsăud, Maramureş, Sălaj, Alba, Mureş şi Satu Mare. Număr total tranzacţii 2017: 8.772, Valoare totală: 594,2 milioane euro.
Tu ce părere ai? Lasă-ne un comentariu: