De la 1 ianuarie 2018, Guvernul intenţionează să introducă în legislaţia autohtonă impozitul pe gos­podărie, care va reprezenta, practic, un nou mod de calcul al impozitului pe venit. Aşadar, venitul anual global (VAG) al unei gospodării va fi reprezentat de suma veniturilor/câştigurilor nete/brute, după caz, obţinute de către fiecare membru al gospodăriei din România, cu excepţia veniturilor neimpozabile şi a veniturile impozabile realizate de persoanele scutite.

Cum se calculează. Deduceri şi scutiri VEZI AICI

Modelul preluat de la societatea americană a iscat controverse în rândul mediului de afaceri şi al societăţii civile. Vor fi goluri în buget şi multe familii executate silit pentru taxe neplătite, spun micii patroni. Aceştia atrag atenţia că sistemul de impozitare ar avea nevoie de 5 ani pentru a fi aplicat şi nu poate fi introdus de anul viitor, aşa cum are în plan Guvernul.

Totuşi, o analiză a Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică PwC România arată că că introducerea impozitului pe gospodărie va determina o scădere a sumelor pe care le vor plăti contribuabilii şi, implicit, a veniturilor bugetare.

“Din calculele pe care le-am făcut, cred că se va plăti mai puţin. Adică contribuabilul va plăti mai puţin prin metoda pe care au propus-o, de determinare a venitului global ajustat şi a venitului taxabil. Acum cât de sustenabil este fiindcă vorbim despre o sumă semnificativ mai mică în multe situaţii, nu ştiu. Însă sistemul este complex şi cere cunoştiinţe de fiscalitate şi de aceea se propune idea consultantului fiscal. Şi, statul va colecta mai puţini bani la buget”, a declarat Mihaela Mitroi, liderul departamenteului.

Executivul doreşte o copiere a modelului american. “Însă, acest sistem se doreşte să se simplifice acum. Preşedintele SUA a declarat că doreşte o reducere a fiscalităţii şi o eliminare a deducerilor fiscale. De aceea, ar fi bine să ne gândim dacă am dori să introducem un sistem atât de complex care va fi greu de administrat atât de contribuabil, cât şi de autoritatea fiscală. Un alt element important este acela că se doreşte să se renunţe la impozitul cu reţinerea la sursă pentru veniturile din salarii. Asta înseamnă că înţelegem că avem de a face cu un contribuabil român educat astfel încât să fie capabil să-şi pună deoparte banii pentru impozit care va trebui plătit anul viitor. Eu cred că suntem prea tineri ca să avem un astfel de contribuabil. Nu avem 400 de ani în urmă, ca societate democratică, la fel la Marea Britanie”, a arătat Mitroi.

Aceasta este de părere că şi pentru ANAF va fi dificil să facă astfel de prelucrări de date într-o perioadă scurtă de timp. “Pe de altă parte, reţinerea la sursă, ca mecanism, este unul simplu. Spre exemplu, dacă ai 2.000 de angajaţi, angajatorul plăteşte către ANAF. Cum e să trimit 2.000 de angajaţi să-şi plătească singuri taxele? Şi cumulaţi cu toţi angajaţii care există”, a completat Mihaela Mitroi.

Familia fiscală obligatorie, nu există.

În 18, din cele 28 de ţări din Uniunea Europeană nu există conceptul de unitate familială pentru scopuri fiscale, iar acolo unde este definită clar în legislaţie, în general, rămâne la latitudinea contribuabililor dacă se înregistrează în scopuri fiscale individual sau la nivel de familie. La fel şi în Statele Unite, contribuabilii pot alege modul în care se înregistrează pentru scopuri fiscale, individual sau ca familie.

Draftul de proiect poate fi consultat integral AICI. 

Oferta apartamentelor de vânzare din Cluj-Napoca o găsești pe compariimobiliare.ro